27.02.2023 r.
„Ziemia-
nasza planeta”
Witam
was serdecznie już w drugim wpisie na moim blogu. Naszym tematem, który dzisiaj
poruszymy to temat związany z Naszą planetą, na której toczy się życie. Zastanawiał
się pewnie każdy z was jaki kształt ma Ziemia, dzisiaj poznacie odpowiedź!
Jednak było wiele przypuszczeń związanych z kształtem planety zanim doszło do
jednoznacznej prawdy. Niektórzy mówili, że Ziemia jest płaska i posiada kształt
talerzyka, a jeszcze inni mówili, że Ziemia jest kulą.
Ziemia
jest jedną z ośmiu planet naszego Układu Słonecznego. Zajmuje trzecie miejsce
od strony Słońca. Wyróżnia się na tle innych planet tym, że
to jest jedyna planeta na której właśnie toczy się życie oraz występuje na niej
tlen, który jest niezbędny dla Naszego codziennego funkcjonowania.
https://tvn24.pl/tvnmeteo/nauka/ile-jest-planet-w-ukladzie-slonecznym-5422361
Na samym początku lekcji zaczęliśmy badać
jak to się dzieje, że Ziemia jest kulą. Wykonaliśmy eksperyment z latarką oraz
zwykłą piłką plażową. Świeciliśmy latarką na piłkę w ciemnej sali, aby było
można dostrzec efekty pokazane na ścianie. Potem czekało nas trochę historii…
Dowiedzieliśmy się, że Arystarch z Samos dokonał
obliczeń, że Ziemia, Słońce oraz Księżyc posiadają wzajemne położenie.
https://wielkahistoria.pl/arystarch-z-samos-to-on-pierwszy-odkryl-ze-ziemia-krazy-wokol-slonca/
Eratostenes jako pierwszy
zmierzył obwód Ziemi.
https://nauka.rocks/obwod-ziemi/
Eratostenes
zmierzył kąt i obliczył, że to około 1/50 obwodu, więc jeśli odległość między
Aleksandrią a Syene wynosi 5000 stadionów, pełny obwód Ziemi musi być 50 razy
większy – 250000 stadionów. To była informacja, która bardzo mnie zszokowała,
ponieważ nie sądziłam, że można wykonać aż takie obliczenia!
Kolejnym
Naszym badaniem było to, jak zmienia się oświetlenie Ziemi podczas wszystkich
pór roku. Dowiedziałam się, że jest aż 6 pór roku, a są nimi: przedwiośnie,
wiosna, lato, szaruga jesienna, złota Polska jesień oraz zima.
Pan
Profesor nas zapytał później czy wiemy jak możemy udowodnić, że Ziemia posiada
kształt kuli. Powiedziałam wtedy mojej koleżance sposób, który jest mi znajomy
już od dziecka. Chodzi tutaj o to, że jeśli ustaniemy nad brzegiem morza to możemy
dostrzec z oddali jak statki pojawiają się i znikają na horyzoncie. Moja teza
okazała się wtedy prawidłowa, ponieważ została wypowiedziana przez naszego Profesora.
Dużym zainteresowaniem było dla mnie również zapoznanie
się z Kamishibai. Jest to japońska sztuka opowiadania historii za pomocą
ilustracji wykonanych na kartonowych planszach, wsuwanych do małej, płaskiej,
drewnianej, otwartej częściowo skrzynki, pełniącej rolę sceny/ekranu. Jedna z
nas opowiedziała nam bajkę dokładnie zmieniając ilustracje.
Na sam koniec Naszych zajęć użyliśmy ChatuGPT. Każda z
nas miała za zadanie stworzyć bajkę o porach roku dla dzieci. Dzieliłyśmy się
swoimi bajkami, ponieważ każda z nas miała zupełnie coś innego. Jak mam być szczera, nie było to trudne. Na pewno ChatGPT jeszcze do czegoś użyje. Oto powstała moja bajka:
Polecenie: Napisz bajkę dla 6 letniego dziecka o porach roku, w której będą występować rozmawiające ze sobą zwierzęta i zawiera morał, że każda pora roku posiada w sobie coś pięknego.
Pewnego dnia, gdy słońce było na niebie jasne i gorące, siedziała na gałęzi drzewa sroka. Zauważyła, że liście drzew są zielone, a trawa jest bujna i zielona. Sroka powiedziała do swojego przyjaciela, wiewiórki: "Och, jak piękna jest ta zieleń! Lato jest najlepszą porą roku, nie uważasz?".
Wiewiórka odpowiedziała: "Ależ tak nie jest! Jesień jest najlepszą porą roku. Liście drzew stają się kolorowe i spadają na ziemię. Jest tak pięknie!".
Sroka zastanowiła się chwilę i powiedziała: "Nie, zima jest najlepszą porą roku. Śnieg pokrywa ziemię i drzewa, a my możemy się bawić w śniegu!".
W tym momencie dołączył do nich królik. "Wiosna jest najlepszą porą roku!" – powiedział. "Liście i śnieg znikają, a na ich miejsce pojawiają się kolorowe kwiaty i trawa. To taki piękny czas!"
Sroka, wiewiórka i królik zaczęli się kłócić o to, która pora roku jest najlepsza. Zobaczyła to sowa, która usiadła na pobliskiej gałęzi i powiedziała: "Drogie zwierzęta, każda pora roku ma w sobie coś pięknego. Lato daje nam ciepło i słońce, jesień – kolorowe liście, zima – biały śnieg, a wiosna – kolorowe kwiaty. Nie powinniśmy kłócić się o to, która pora roku jest najlepsza. Powinniśmy cieszyć się każdą porą roku i doceniać to, co ona nam daje".
Zwierzęta zrozumiały, że sowa ma rację. Od tej pory, kiedy nadchodziła kolejna pora roku, cieszyły się nią i doceniały piękno, które niesie ze sobą każda pora roku.
Morał tej bajki jest taki: Każda pora roku ma swoje piękno i warto doceniać to, co nam daje. Nie powinniśmy kłócić się o to, która pora roku jest najlepsza, bo każda z nich jest wyjątkowa i ma w sobie coś pięknego.
To były naprawdę udane zajęcia i czekam z niecierpliwością
na następne!
Do zobaczenia!
Julka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz